Udruga Leptirići | Terapija senzorne integracije u „Leptirićima“
18380
post-template-default,single,single-post,postid-18380,single-format-standard,qode-news-1.0.2,qode-quick-links-1.0,qode-restaurant-1.0.2,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-theme-ver-13.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
Terapija senzorne integracije u Leptirićima

Terapija senzorne integracije u „Leptirićima“

Što je senzorna integracija?

Senzorna integracija je neurološki proces u mozgu koji nam omogućava da registriramo, moduliramo i prepoznajemo osjete dobivene preko senzornih sustava kako bi dobili svrhovito, adaptivno ponašanje u interakciji s okolinom (Ayres, 1972.). Integracija senzornih informacija esencijalna je za stvaranje, razvijanje i održavanje slike o samome sebi i svijetu oko nas. Za djecu, to je temelj za usvajanje, razvijanje, modificiranje i održavanje novih vještina, učenje i istraživanje prostora, stvaranje odnosa sa samima sobom i osobama oko sebe, te za njihov cjelokupan razvoj.

Zamislite da ste na dječjem rođendanu…odrasli se smiju i pričaju, djeca se igraju, skaču, viču…sve je puno šarenih balona koji pucaju…stavljate komad torte u usta, dijete u trku udari u vašu stolicu…Sve to producira različite senzorne informacije. Naš mozak kontinuirano prima i obrađuje te informacije (zvučne, vidne, okusne, mirisne, dodir, osjet kretanja i položaj vlastitog tijela u prostoru), što nam osigurava da zaprimamo, obrađujemo i organiziramo ono što doživimo kroz različite senzorne sustave. To nazivamo senzornom integracijom.

Ako naš mozak ne diskriminira, filtrira, određuje prioritete, koordinira, organizira i integrira sve te senzorne ulaze, govorimo o disfunkcijama senzorne integracije, koje mogu utjecati na svakodnevno funkcioniranje. Radna terapeutkinja i neuroznanstvenica dr. A. Jean Ayres opisala je poremećaj senzorne integracije kao “prometni kaos ili gužvu” koji priječe određenim dijelovima mozga da na primjeren način zaprime i obrade senzorne informacije.

Terapija senzorne integracije temelji se na principima koje je postavila dr. Ayers, radna terapeutkinja, 60-tih godina prošlog stoljeća. Teorija senzorne integracije govori o značaju taktilnog, proprioceptivnog i vestibularnog sustava na razvoj mišićnog tonusa, automatskih reakcija i emocionalnog dobrostanja pojedinca (Ayres 1972, 1979 .,Smith Roley, Blanche, Schaaf, 2002). Stoga, neprimjereno procesuiranje senzornih podražaja može imati negativan utjecaj na motoričke, kognitivne i socio-emocionalne vještine djeteta, a s navedenim i na izvedbu aktivnosti dnevnog života. Terapija senzorne integracije potiče razvoj neurološkog sustava, uklanja patološke oblike ponašanja osiguravajući zaprimanje neophodnih podražaja i/ili informacija kroz konstruktivne i smislene aktivnosti koje djetetu pružaju izazov.

Ključni principi u terapiji senzorne integracije su:

  • izazov primjeren djetetu koji će osigurati djetetu iskustvo uspjeha u smislenim aktivnosti (igra)
  • fokus intervencije je senzorno iskustvo u igri i smislenim aktivnostima (okupacijama) koje će potaknuti pojavu i incidenciju adaptivnih odgovora, odnosno osposobiti dijete za uporabu novih i korisnijih strategija u izazovima koje okružje postavlja na njega (adaptivnog ponašanja)
  • procjena, evaluacija i tretman kroz prilagođavanje i promjene senzornog okružja koje će osigurati bolju obradu (pravovremeno i primjereno osiguravanje aktivnosti bogatih proprioceptivnim, vestibularnim i taktilnim podražajima potiče njihovo bolje procesuiranje).

 

Važno je na vrijeme prepoznati poteškoće senzorne integracije kako bi se dijete pravodobno uključilo u terapijski proces, a pri „nevidljivim“ simptomima može Vam pomoći samo kvalitetno educirani, certificirani Ayres terapeut osposobljen za provođenje procjena i intervencije senzorne terapije.

Simptomi disfunkcije senzorne integracije:

  • manjkav obrasac sisanja i gutanja
  • poteškoće žvakanja, gutanja, hranjenja i automatskog zatvaranja usta
  • promjene raspoloženja u dobi malog djeteta
  • pretjerana plačljivost ili mirnoća u dojenačkoj dobi
  • izbjegavanje korištenja ruku
  • kašnjenje govora
  • poteškoće kontroliranja emocija i ponašanja
  • nedostatna usklađenost pokreta (nedostatna ravnoteža, “šeprtljavost“, izbjegavanje penjanja, sklonost ozljeđivanju, strah od visine)
  • hiperaktivnost i /ili laka otklonivost pažnje
  • poteškoće učenja

 

Ukoliko sumnjate da Vaše dijete ima poteškoće senzorne integracije možete se obratiti našoj terapeutici Ireni Obradović, bacc.therap.occup., certificiranoj za provođenje Ayres terapije senzorne integracije uključujući provođenje i interpretaciju testa senzorne integracije i praksije (SIPT) po programu University of Southern California (USC) i Western Psychological Services (WPS).

Tijekom pandemije COVID-19 u UCDPDN „Leptirići“ se rade isključivo individualne terapije senzorne integracije. Kod djece mlađe dobi zbog terapijske procedure i edukacije potrebna je pratnja jednog roditelja s kojim terapeut održava propisanu fizičku distancu uz obavezno nošenje maske. I prije pandemije pridržavali smo se higijenskih mjera– dezinfekcija i /ili pranje ruku, dezinfekcija obuće i /ili presvlačenje u radnu obuću, presvlačenje u radnu odjeću, pauza između dvije terapije od 15 min za dezinfekciju radne opreme i prostora te prozračivanje prostora, pri radu na orofacijalnom dijelu obavezno korištenje rukavica, a od početka pandemije COVID-19 pridržavamo se i ostalih propisanih mjera HZJZ (mjerenje temperature prije ulaska u prostor udruge, nošenje maski, vizira i držanje propisane distance s kolegama i roditeljima).

Terapija senzorne integracijeTerapija